Contact Car configurator

    Sián FKP 37

    Ahead of its time

    Sián FKP 37

    Ahead of its time

    Sián FKP 37

    Ahead of its time

Overzicht

De Sián FKP 37 is er: de eerste hybride V12 van Automobili Lamborghini met een supercondensator. Kracht, schoonheid en de iconische Lamborghini V12 motor krijgen een elektrische boost waardoor een technisch hoogstandje is ontstaan met het DNA van Lamborghini.

De naam Sián - bliksem in Bolognees dialect - zegt alles. Zijn snelheid, die de 350 km/u overschrijdt, zijn schoonheid, zijn band met Bologna en zijn verrassende entree in de wereld van de supercars.

Emotie

Bij het starten begint het echte voelen. Elektrificatie hoeft immers niet te betekenen dat je onopgemerkt blijft. De mooiste muziek waar je je onderweg in kunt verliezen is het geluid van een Lamborghini-motor, en de nieuwe Sián FKP 37 ontkracht deze mythe niet. De V12 is met een vermogen van 785 pk de krachtigste motor die Lamborghini ooit maakte. Een 48V-elektromotor zorgt daarnaast voor betere prestaties tijdens het accelereren en het schakelen.

Het is een wereldprimeur: nooit eerder had een hybride wagen een direte koppeling tussen elektromotor en wielen. Tot slot is met 720 Nm koppel de perceptie van het accelereren ongeëvenaard: rijden is dan niet alleen genieten, maar ook grenzeloos voelen.

Design Exterieur

Het design DNA van Lamborghini piekt hier: de Sián FKP 37 is geïnspireerd op de Countach met zijn scherpe lijnen, aerodynamische elegantie en beroemde silhouet.

De volledig carbonfiber carrosserie is weergaloos. Het elektrochrome dak en de bewegende delen die door slimme materialen worden gestuurd, zijn vormgegeven middels innovatieve lijnen. De op de Terzo Millennio geïnspireerde koplampen bieden een prachtige lichtsignatuur dat symbool staat voor het Lamborghini design in de komende jaren.

Interieur

Een Lamborghini raakt je al voordat je erin rijdt. In de Lamborghini Sián FKP 37 gaat luxueus Italiaans vakmanschap samen met technologie en comfort. Het interieur is gericht op maximaal rijplezier: comfort dat je hart sneller doet kloppen. Kenmerkende elementen van het Lamborghini-design komen terug in het interieur: de Y-vormige stijlkenmerken, de zeshoek en de minutieuze aandacht voor perfectie in elk detail.

Rijeigenschappen

De nieuwe Lamborghini Sián FKP 37 is een technologisch wonder dat je tot in je ziel kan raken. De meest bijzondere innovatie is het hybride systeem, gericht op het tegelijkertijd  leveren van kracht en lichtheid. De innovatieve lichtgewicht mild-hybride architectuur heeft een lithium-ion-supercondensator die drie keer krachtiger is dan een batterij met hetzelfde gewicht. Het is een laagspanningssysteem van 48V waarmee stroompieken tot 600A kunnen worden bereikt. Aangedreven door deze stroom levert de elektromotor het motorkoppel rechtstreeks aan de achterwielen, en tijdens het remmen wordt de condensator opgeladen. De elektrische stroom heeft eenzelfde rendement tijdens de laad- en ontlaadcycli, zonder oververhitting.

Met de Sián FKP 37 maakt een nieuwe autonome technologie zijn entree in de wereld van de auto's. Aan de achterzijde van de motorkap zitten autonome ontluchtingskleppen bestuurd door intelligente materialen die temperatuurgevoelig zijn. Als de temperatuur rond de uitlaten te hoog oploopt, openen deze kleppen zonder de hulp van elektrische bedieningselementen en sensoren, maar puur via de thermische vervorming van het materiaal. Overal zit geavanceerde techniek, ook in 's werelds eerste supercondensator-hybride systeem.

Met de carbonfiber monocoque, titanium inlaatkleppen, actieve aerodynamica en achterwielbesturing blijft Lamborghini een droom die niet alleen moeilijk bereikbaar is, maar voor andere supercars lastig te evenaren is.




Technische specificaties

Motor

Transmissie

Prestaties

Carrosserie en chassis

Wielen

Besturing en ophanging

Remsysteem

Veiligheid

Afmetingen

Verbruik

Motor

Type
V12, 60°, MPI (Multipunt injectie)
Cilinderinhoud
6.498 cm³
Boring x slag
95 mm x 76,4 mm
Compressieverhouding
11.8 : 0.2
Max. vermogen
785 pk @ 8.500 tpm
Max. koppel
720 Nm @ 6.750 tpm
Emissienorm
Euro 6.3
Motor management systeem
Supercondensator stroomvoorziening 48V
PK/Gewichtsverhouding
<1,98 kg/pk
Smering
Dry-sump

Transmissie

Type
Elektronisch gestuurde vierwielaandrijving (Haldex gen. IV) met mechanisch werkend zelfblokkerend differentieel achter
Versnellingsbak
7-traps ISR (Independent Shifting Rods), schakelkarakteristiek afhankelijk van de geselecteerde rijmodus, elektromotor werkt tijdens het schakelen en als boost

Prestaties

Top snelheid
>350 km/u
Acceleratie 0-100 km/u
2,8 sec

Carrosserie en chassis

Chassis
Carbonfiber monocoque met subframes in aluminium voor en achter
Carrosserie
100% carbonfiber carrosserie
Dak
elektrochroom glas bevestigd op het monocoque dak
Buitenspiegels
Elektrisch bediend, verwarmd en inklapbaar
Aerodynamica
Nieuwe, elektrisch aangedreven actieve areo

Wielen

Velgen - voor
9”J X 20” H2
Velgen - achter
13”JX21” H2
Banden - voor
P Zero Corsa 255/30 ZR 20 92Y
Banden - achter
P Zero Corsa 355/25 ZR 21 107Y

Besturing en ophanging

Besturingssystemen
Electronic Stability Control (met ABS en TCS)
Ophanging
Pushrod magneto-reologische actieve vering voor en achter met horizontaal geplaatste schokdempers en veren
Geometrie ophanging
LDS (Lamborghini Dynamic Steering) met variabele stuuroverbrengingsverhouding

Remsysteem

Remmen
Dubbel hydraulisch remsysteem met vacuüm rembekrachtiger; voor en achter CCB, (6-cilinder remklauwen, 4-cilinder remklauwen)

Veiligheid

Airbags
Tweetraps bestuurdersairbag en adaptieve passagiersairbag voorin; stoelen met zijairbags voor hoofd/borst; knieairbags op bepaalde markten

Afmetingen

4.980 mm
Wielbasis
2.700 mm
Breedte excl. spiegels
2.101 mm
Breedte incl. spiegels
2.265 mm
Hoogte
1.133 mm
Gewicht/kracht ratio
43 / 57

Verbruik

Gecombineerd
l/100km
CO2-uitstoot
g/km
Emissienorm
EU6AZ/BG WLTP