Lamborghini Huracán GT3 EVO: evolutie op het circuit

Lamborghini heeft de nieuwe Huracán GT3 EVO gepresenteerd tijdens de Nürburgring-ronde van de Lamborghini Super Trofeo Europe. De nieuwe EVO is de evolutie van de Huracán GT3, winnaar van 12 internationale titels en de prestigieuze Rolex 24 in Daytona en 12 Hours of Sebring.

Giorgio Sanna, hoofd van Lamborghini Motorsport, vertelde: "De nieuwe Huracán GT3 EVO is het resultaat van de ervaring die we de afgelopen drie jaar hebben opgedaan tijdens het racen op circuits over de hele wereld. Het belangrijkste doel tijdens de ontwikkeling was het verbeteren van de rijeigenschappen, waardoor de auto gemakkelijker en voorspelbaarder werd voor bestuurders en lagere onderhoudskosten op zou leveren voor de teams. Voor teams die hebben geïnvesteerd in Lamborghini in de GT-competities uit het verleden, bieden we de mogelijkheid om de huidige Huracán GT3's te updaten met een EVO-set voor de komende drie jaar. Zoals altijd kunnen ze gebruik maken van onze technische ondersteuning en onderdelenservices op het parcours in nationale en internationale kampioenschappen. " 

De Huracán GT3 EVO is volledig ontwikkeld in Sant'Agata Bolognese door Squadra Corse, de autosportafdeling van Lamborghini, die in 2018 de tiende verjaardag van de Lamborghini Super Trofeo one-make-serie viert.


Aërodynamica  

Het duurde meer dan een jaar voordat het design van de auto volledig af was, tijdens het designproces lag de focus op de aerodynamica van de auto. Het design is in samenwerking met Dallara bedacht, dat bedrijf is gevestigd in Parma en heeft al meer dan 40 jaar ervaring in de motorsport. Nieuwe oplossingen hebben de aerodynamische belasting aanzienlijk verhoogd om de stabiliteit verder te verbeteren en de gevoeligheid van de toonhoogte te verminderen.

Aan de voorkant van de auto zijn significante wijzigingen te zien aan de splitter met een uitgesproken rand. De kap is gemodificeerd met koolstofvezel ter vervanging van de glasvezel, en dankzij de grote centrale rib die is geleend van de Huracán Super Trofeo Evo, verbetert het de koelcapaciteit van de radiator. De bumper heeft nieuwe zijwaartse uitsparingen waarin twee grote slagen zijn aangebracht om een ​​hoge downforce aan de voorkant te garanderen. De achterzijde wordt gedomineerd door de grote koolstofvezelvleugel, met uiteinden gemodelleerd in twee draaien die de aerodynamische efficiëntie optimaliseren, geholpen door de diffuser met opnieuw ontworpen vinnen.

Mechanica

De ontwikkeling van de mechanica leidde tot een aanpassing van de kinematica van de voorwielophanging, ondersteund door armen die niet langer van staal maar van bladaluminium zijn gemaakt. Daardoor wordt de verbinding tussen de twee assen verbeterd. De achteras kreeg ook belangrijke updates: nieuwe naven, lagers en assen met het gebruik van statieven in plaats van een koppeling met constante snelheid. De verbeteringen leveren een grotere transmissie efficiëntie en eenvoudig onderhoud op. De schokdempers van Öhlins zijn omgebouwd, wat zorgt voor optimale controle en waardoor stoepranden zelf bij hoge snelheden geconfronteerd kunnen worden.  

Elektronica

De elektronica van de EVO profiteert van de introductie van Electro Hydraulic Power Steering (EHPS), die al met succes getest is op de Huracán Super Trofeo Evo. Er is een schakelaar om het niveau van stuurbekrachtiging tijdens het rijden aan te passen. Het ABS is ook nieuw, met de goedkeuring van de recente Bosch ABS M5 voor absolute controle tijdens het remmen.

De motor

Voortbeweging is toevertrouwd aan de 5.2 liter aangezogen V10 motor, afgeleid van de nieuwste generatie Huracáns. De nieuwe nokkenassen en titanium kleppen optimaliseren de rijeigenschappen en bieden een grotere betrouwbaarheid in endurance races.

Leefbaarheid

De Huracán GT3 EVO is een nieuw referentiepunt voor 'leefbaarheid' en veiligheid in het panorama van GT3-auto's. De opnieuw ontworpen rolkooi vergemakkelijkt de toegang tot het dakluik en biedt optimaal comfort, zelfs voor grotere bestuurders.

De nieuwe auto kan nu worden besteld en alle huidige GT3's kunnen worden bijgewerkt met een speciale EVO-set. De Huracán GT3 EVO zal zijn debuut maken op de 24 Hours of Daytona in januari 2019.



Back to overview
519907.jpg